CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Perbezaan Bangsa dan Pencapaian Matematik

 Bangsa merupakan faktor dalam isu akses dan ekuiti ini. Saya berminat untuk mengetahui perbezaan bangsa yang membawa perbezaan dalam pencapaian matematik. Hasil pemerhatian saya menunjukkan pelajar berbangsa cina lebih pandai matematik daripada pelajar melayu. Saya dapat melihat dengan jelas apabila saya berada di matrikulasi. Adakah betul pemerhatian dan hipotesis saya ini?

Saya mula mencari jawapan daripada internet. Saya terjumpa suatu laman sesawang yang bertajuk sad state of math and science education.
jom tengok cni!

Penulisnya iaitu David H Bailey (2010) telah memaparkan rankings TIMSS pencapaian matematik di grade 4, grade 8 dan berumur 15 tahun OECD. Rankings ini  menunjukkan tangga teratas dalam setiap grade telah dipelopori oleh negara yang majoritinya terdiri daripada bangsa cina.

Hipotesis saya betul. Saya yakin bahawa bangsa cina mempunyai kelebihan dalam ilmu ini pada ZAMAN SEKARANG...... bagaimana pula di Malaysia?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...